Viser 6 svartråde
  • Forfatter
      Sofie og Maiken
      Deltager

Min kone og jeg brænder om at få et barn sammen, men vi står og er helt på bar bund i hvad man gør?
      Fra donor kommer ind af døren, til en positiv test i hånden, hvad skal vi have med i tankerne? Og det juridiske i det mangler vi også svar på. Hvordan kan vi begge komme til at stå som mødre, når man går udenom det offentlige? Er der nogle bestemte regler man skal følge?
      Er der noget bestemt vi skal være obs på, inden vi går i gang?
      Håber nogen herinde kan hjælpe!

Det er følgende tekst jeg tænker på:

“Ligestilling af medmoderskab og faderskab

Når lovændringen træder i kraft bliver medmor og far ligestillet i børneloven. Det betyder, at når et barn fødes af en person, der er gift med en kvinde eller har en registreret partner, som er kvinde, anses denne ægtefælle eller partner automatisk som medmor til barnet, på samme måde som det hidtil har været tilfældet med mænd, der automatisk bliver fædre, hvis deres kvindelige ægtefælle føder et barn.

Er de to parter ikke gift eller registrerede partnere vil kvinden blive anset medmor til barnet, hvis hun og den fødende afgiver en såkaldt ”omsorgs- og ansvarserklæring”.

Det betyder, at der i fremtiden ikke længere vil være krav om, at f.eks. et lesbisk par skal dokumentere, hvordan barnet er blevet til. Det betyder også, at medmoderen kan anerkendes som juridisk forælder, selvom barnet ikke er blevet til ved assisteret reproduktion foretaget af en sundhedsperson, som det har været reglerne hidtil, men f.eks. via hjemmeinsemination.

Social- og ældreministeren har endnu ikke fastsat dato for, hvornår denne del af lovforslaget træder i kraft. Før de nye regler kan benyttes, skal ministeriet altså melde en dato ud. LGBT+ Danmark forventer, at det vil ske inden for det næste halve år.”

Villekulla
      Deltager

Hej Henrik..
      Så det vil sige at hvis man bliver gravid ved hjemmeinsemination nu?
      Hvordan står man så juridisk så længe lovændringen ikke er trådt i kraft?

Svar til Sofie og Maiken

En beskrivelse af hvad hvordan vores (Mødrene og jeg) forløb har været eller stadig er…
      * Vi startede med at finde og møde hinanden hvis det gav mening, efter at vi havde skrevet sammen, længe nok til at afklare det.
      * Når det har givet mening at mødes, så har vi gjort det.
      * Så har vi lært hinanden at kende, godt nok til at afklare om tilliden var der og få forventningsafstemt, hellere for meget end for lidt.
      Ud over det, så har vi i en del tilfælde, skrevet vores aftale ned. (Dette er ikke juridisk gyldigt, så det er primært for vores egen skyld. Så der er et udgangspunkt, hvis man efterfølgende er uenige eller ikke kan huske præcist hvad man aftalte).
      * I de tilfælde hvor det har givet mening at gå videre (hvis man er i tvivl, så lad være…), så har vi aftalt et starttidspunkt, hvor vi går i gang med Babymaking 👶🏼
      * Når ægløsning så nærmer sig, så har vi aftalt at mødes 1-4 gange (alt efter afstand og hvad man synes er bedst, eller har mulighed for).
      1. Første gang 1 eller 2 dage INDEN forventet ægløsning,
      2. Anden gang, når ægløsningstesten begynder at vise Test-stregen (den behøver ikke at være tydelig.) Hvis man bruger Clearblues tests, så er det dem hvor de viser de 4 bedste dage (ikke kun 2). De kalder dem “Clearblue Advanced Digital Ægløsningstest. Det der er forskelligt fra de almindeligt tests og disse, er at almindelige tests kun tester for LH. Disse tester for BÅDE Østrogen OG LH. Det betyder at man får de FØRSTE frugtbare dage med. Og de kan gøre hele forskellen.
      * Når vi så har mødtes, så -ud over at hygge, snakke og spise sammen, så har jeg som det sidste lånt badeværelset til mit Håndarbejde.
      * Jeg kan sagtens ramme en 20 ml sprøjte, så det er sådan en jeg har brugt i første omgang. Hvis den kommende Mor har ønske om en anden tyndere og længere sprøjte, så har jeg kommet sæden over i den efterfølgende.
      * Jeg har holdt sprøjten varm med min hånd, for derefter at give den til Medmor, så hun kan holde temperaturen, til den skal bruges kort efter.

Og så til Juraen. (Jeg er ikke Jurist, så dette er bare en gen-fortælling af hvad vi har gjort)
      * Når barnet er kommet til verden, så er Mor forpligtet til at fortælle hvem Faderen er. Det har jeg så godkendt på borger.dk (Anerkendelse af Faderskab)
      * Når hun har gjort det, så er jeg blevet registreret som Far.
      * Når det er sket, så er vi gået videre med det der kan lade sig gøre på det tidspunkt. Det er at indsende en ansøgning til Familieretshuset om fælles Forældremyndighed til Mødrene. Det har taget cirka 2 måneder, inden vi er kommet i Familieretshuset. Når måder er overstået, så er der gået mellem 2 og 4 uger, inden vi har fået svar. Og det har været med succes hver gang.
      * Der fra og frem har vi ikke kunne gøre så meget andet end at vente i de 2 1/2 år, inden vi kan indsende en Adoptionsansøgning, så Medmor kan kan bleve registreret som (Med)Mor, sammen med fødende Mor. Her er en enkelt undtagelse, der er at hvis Mor og Medmor i forvejen har mindst et fælles (juridisk) Barn, så behøver man nemlig ikke vente 2 1/2. Hvis man ikke har et fælles Barn, så er ulemperne (ud over at skulle vente de 2 1/2), at Medmor, IKKE har hverken pligter eller rettigheder. I følge loven, så er hun ikke nogen i forhold til barnet. Og hun kan heller ikke få eksempelvis Barsel.
      * De gange vi har opfyldt kravet om at Mor, Medmor og Barnet har boet sammen mindst 2 1/2 år, så har vi indsendt en ansøgning om at Medmor kan adoptere fra mig. Spørgsmål hun kan blive juridisk Medmor og få alle de pligter og rettigheder, der følger med et forældreskab.
      * Der efter har vi holdt kontakten og set hinanden jævnligt. Alt efter hvad der er aftalt på forhånd, hvor stor eller lille afstanden er og hvad man ellers er enige om.

Hvis jeg ikke har fået svaret på det hele, eller hvis der dukker nye spørgsmål op, så bare spørg in 🙂

Henrik

Svar til Villekulla.

Indtil at det træder i kraft, så er lovgivningen som hidtil. Det vil sige at hvis man gør det som hjemmeinseminering, så gælder samme regler som hvis man havde haft sex. Og hvis man laver en udsendelse om det, så kan man blive sigtet for at bryde Vævslovens §4: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/955
      § 4. Testning, forarbejdning, konservering, opbevaring og distribution af væv og celler må kun udføres med Sundhedsstyrelsens tilladelse.

Henrik

Hjemme insemineringsvejledning (vores erfaring):

Vejledning i hvordan man inseminerer med bedst odds for graviditet:

(Denne vejledning har jeg lavet sammen med to fantastiske Kvinder, der er Mødre til to smukke Piger, begge er undfanget ved første Ægløsning, på denne måde:

1. Inden du går i gang, kan det være en fordel at ha gjort klar med puder, dyner, fjernbetjening til tv, toiletbesøg og hvad du eller kan komme til at få brug for. Hvis du har en Partner, kan denne sørge for chokolade, kaffe, slik, legetøj, papir og hvad du ellers kan få brug for.

2. Sørg for så frisk sæd som muligt. (i en kop, eller helst direkte i en sprøjte.)
      Sug sæden op i en sprøjte. Eller få Donor til at fylde i den direkte, selvfølgelig forudsat at han kan ramme.
      (20 ml synes jeg er en optimal størrelse, mindre er ikke til at ramme, og større kan være ubehageligt. Skær evt tutten af, da den kan genere. Desuden kan der sidde to dråber sæd, det kan være dem der gør forskellen, Baby eller ikke spørgsmålet.)

3. Læg dig godt til rette, så du kan ligge så længe som muligt, uden at skulle rejse dig, med Numsen så højt som muligt.

4. Før sprøjten så langt ind som muligt, uden at det bliver ubehageligt.

5. Vent et-to minutter, mens den får kropstemperatur.

6. Tøm den laaangsomt helt, det er nemlig mest skånsomt for Sædcellerne.

7. Lad den sidde mindst en time, aller helst to timer
      (Ja, mindst en hel time, mens du udfører punkt 8.)
      (Som alternativ til at lade sprøjten sidde, kan man i stedet bruge en Ferty-Lily Babykop. Den skulle give 48% bedre odds for Baby. Der står mere om den her: https://www.billige-teste.dk/andre-fertilitetsprodukter/ferti-lily-babykop/)

8. Sørg gerne for at få mindst én Klitorisorgasme, da det fremmer processen. (Skeden trækker sig sammen og Livmodermunden åbner sig, begge dele er med til at fremme chancen for Graviditet. Så dette trin er meget vigtigt)
      Erfaringer indtil videre:
      Bedst til prisen: Satisfyer Pro Penguin Next Generation Klitoris Stimulator.
      Bare bedst: Satisfyer Pro Plus Vibration Klitoris Stimulator.

9. Tag sprøjten / Babykoppen langsomt ud. (Ja, den skal sidde der mens du udfører punkt 8.)

10. Jo længere du kan ligge med Numsen oppe, jo bedre, dog mindst én time, gerne to. (Lige inden sengetid er det bedste tidspunkt, da du efterfølgende kan ligge vandret hele natten.)

Bonusinfo angående sex:
      Fordelene ved sex er:

1. Sex i ugen / dagene op til Ægløsning:
      Her er fordelen at hormonerne i en Kvindes krop, sætter den frugtbare periode i gang.
      2. Sex umiddelbart inden eller i starten af insemineringen, sætter gang i en Kvindes skedesekret, så der er noget sædcellerne kan svømme videre i, når de ankommer.
      3. Sex under insemineringen: Ved en Klitorisorgasme trækker sleden sig sammen og livmodermunden åbner sig, så sædcellerne kan komme videre, gennem livmoderen og videre til Ægget som er på vej.

Viser 6 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.